RELATORIA FINAL – DE MINORISA A CARST
Quan en Manel i la Margalida ens explicaven, tot sopant, ara deu fer uns tres anys i escaig, què portaven de cap per celebrar el doble aniversari del Manel, el dels anys de vida i el dels anys de trajectòria
Quan un compleix anys i mira cap enrere i es troba amb una dilatada i polièdrica carrera professional, pot trobar dates concretes que fan referència a moltes fites i molt variades, com la que suposa començar a treballar en la música de forma professional… o engegar un grup de versions que acabarà esdevenint, durant un període concret, un referent de l’anomenat Rock simfònic… o començar a treballar com a músic de sessió en diferents discogràfiques i acabar formant part de grups musicals i, fins i tot, convertint-se en director musical de projectes de grans figures amb carreres nacionals i fins i tot internacionals… o quan el corcó de l’educació provoca posar-se al timó d’algunes iniciatives capdavanters pel que fa a la pedagogia en música jazz / música moderna… o quan la idea de volar sol i crear projectes amb nom propi esdevé una necessitat…
Podríem trobar moltíssimes dates que suposarien un motiu de celebració, però un es deu al seu passat i triar-ne una seria renunciar a una part del que un és.
En aquesta ocasió i no seguint el que ja és un clàssic en el món de l’art i que és buscar una efemèride d’un projecte concret, celebrarem el 75è aniversari d’en Manel amb un petit tast del que ha estat el seu recorregut com a professional en el món de la música. No hi trobarem de forma presencial tots els que hi han estat, però en tot cas hi seran en l’esperit d’aquesta festa.
Quan en Manel i la Margalida ens explicaven, tot sopant, ara deu fer uns tres anys i escaig, què portaven de cap per celebrar el doble aniversari del Manel, el dels anys de vida i el dels anys de trajectòria
S’ha dit que a partir dels quaranta anys cadascú és responsable del seu rostre perquè les arrugues que solquen la nostra cara tenen a veure amb l’actitud que tenim davant la vida i cada rostre humà és un gran paisatge i de seguida ens impacta quan el veiem i podem llegir-hi la vida que hi ha al darrere.
Penso que, en la vida de cada creador, sol haver-hi variacions nascudes en els dies i en els llocs on gesta les seves obres. L’origen, els aprenentatges, les col·laboracions amb d’altres, els canvis, la recepció del que fa, l’èxit, les pauses en què sembla haver- se fet el silenci, la continuació i així, fins a arribar al que s’anomena trajectòria. D’un projecte a un altre, al cap dels anys, hi ha producció abundant, relacions i desigs encara.
Aquell micro que no havien provat, el deu, al final va fer el servei just a un Manel Camp tímid que celebrava setanta-cinc anys de vida i que tancava, tot alhora, un any sencer de concerts. Unes paraules, justes i precises van ser tot en el llenguatge de la majoria dels humans. En canvi, els tres micros alineats al llarg de la caixa, els que replegaven aquest altre llenguatge que és la música, aquests sí que van haver de treballar de valent.
Quan somiava amb el projecte De Minorisa a Carst, mai no m’hauria imaginat canviar el teclat del piano pel teclat d’un ordinador i, menys encara, fer-ho per a narrar des de dins el que passava en una de les tretze propostes en què “concentràrem” l’homenatge musical als nombrosos companys d’escenari i projectes educatius que he trobat al llarg de tota una vida dedicada a la música.
Manel Camp, en una nit inoblidable, ens ha demostrat a la Fàbrica Vella de Sallent que és un gran compositor de bandes sonores. I ho ha fet exhibint tot una plèiade de possibilitats, una pluralitat d’estils, una abundància de recursos, que evidencien, tant el seu virtuosisme, com la seva adequació a les històries i als personatges que cal explicar a la pantalla.
Ornette Coleman: –Tio, tu hauries de ser negre, simplement negre. Keith Jarrett: –Ho sé, ho sé, hi estic treballant. Aquest diàleg em venia al cap al Teatre Conservatori de Manresa mentre sentia el programa «JazzNadal i més», un dels concerts que Manel Camp ha preparat dins el cicle «De Minorisa a Carst», amb el qual celebra el seu 75è aniversari.
Quin so te la veu de Manel Camp? Com sona la música de dins la Sílvia Bel. Quin tacte tenen les paraules del poeta Margarit? Vaig tancar els ulls i vaig entrar a la sala amb la resta de sentits ben oberts, disposat a gaudir, descobrir…
Parlar de l’obra Canigó, sense emprar paraules de Mossèn Cinto Verdaguer, pot semblar una gosadia i un atreviment, de fet hauria de ser impossible, però no. Haureu de disculpar el meu repte, però us explicaré unes quantes emocions personals escrites no molt lluny del lloc on Verdaguer s’asseia per escriure la seva obra al peu de la majestuosa muntanya del Canigó, el Roc Peirer de Taurinyà.
Podria no haver-hi hagut concert, que la pluja d’estiu que va amenaçar tot el dia hagués obligat a suspendre’l, que els tècnics haguessin hagut de desmuntar els aparells d’una revolada, que els músics haguessin hagut de marxar cap a casa sense haver tocat res, que d’aquell dia només hagués quedat un escenari solitari, una estesa de cadires buides i un desig incomplert.
La idea de fusionar diferents universos sonors és una de les directrius més riques i suggerents de les programacions musicals dels darrers anys. Proposta dins el 27 Festival Internacional de Música Clàssica de Sant Fruitós de Bages on Manel Camp formant trio amb Gemma Brié (veu) i Mathhew Simon (trompeta) van dialogar amb el barroc Ensemble Méridien que dirigeix Elisabet Bataller.
El segon concert del cicle De Minorisa a Carst va ser tota una declaració d’amor d’en Manel Camp, no només a George Gershwin a qui va retre homenatge interpretant la seva composició “Fantasia en blau”, i la suite que recollia els temes més emblemàtics del compositor americà; també va ser un reconeixement i una afectuosa manifestació d’estima als valors de l’ensenyament i les joves promeses.
Aquesta vegada, sí que sí. Grossa, no, molt molt grossa! D’entrada, començar a celebrar els setanta-cinc anys just dos dies després d’haver- ne fet setanta-quatre ja és tota una declaració d’intencions. En Manel, tan discret i humil en el tracte, comença la gira definitiva amb un gran cop d’efecte.
Podeu descarregar-vos el dossier de premsa del projecte en format PDF:
Per a consultes referides al projecte Minorisa a Carst, i consultes al responsable de premsa, utilitzeu aquest formulari. Gràcies!
De Minorisa a Carst a les xarxes